Rolig Reklam – Roliga reklamannonser

Det finns mycket reklam där ute, en del är bra och lyckas få uppmärksamhet genom att vara rolig och smart medan så mycket annan reklam är tråkig och blir lätt bortfiltrerad av våra hjärnor. All rolig reklam är inte bra, och all bra reklam är inte enbart rolig men en kombination av rolig och smart kan ofta locka till sig mycket uppmärksamhet vilket är ofta målet med reklam.

The art of making people give away their eyes for 30 seconds

Här tänkte jag ta upp några exempel på hur rolig reklam i form av reklamannonser kan se ut om den är gjord på rätt sätt, för det kan lätt bli fel eller kännas konstigt när någon bara försöker vara rolig utan att lyckas. Ska man skratta eller gråta?, blir då frågan. Men här är alltså bara bra exempel, så ni slipper ställa den frågan till er själva.

Notera att det är ingen topplista, bara en lista med exempel på hur rolig reklam kan se ut.

Braun – Brings out the human in men

Braun - Brings out the human in men

Ja, här har Braun lyckats vara roliga och samtidigt visa vad deras produkt kan göra. I det här fallet är det en rakapparat som kan förvandla en apa till en man, för män kan bli riktigt håriga. Den här reklamannonsen är rolig för alla, även de som inte riktigt räknas som målgruppen för rakapparater.

Google – Did you mean battleship?

Google - Did you mean battleship?

Här har Google gjort reklam för en funktion i deras sökmotor, autocorrect, som till skillnad från Apples autocorrect fungerar ganska bra och rättar stavfel eller känner igen liknande sökfraser. Det blev riktigt kul, finns inte så mycket mer att tillägga.

HEAD – Jump higher

HEAD - Jump Higher

HEAD är ett märke som har skid- och snowboard utrustning och kläder i sitt sortiment. Och här kan ni se hur de gjorde döden till nånting positivt och roligt, vilket är allt annat än lätt och kan ofta bli mycket fel och negativt för varumärket. HEAD visar att man kan hoppa riktigt högt på en snowboard, kanske lite för högt. Indirekt försöker de antyda om att det är deras produkter som gör det där lilla extra som får en att hoppa så extremt högt.

HEINZ – Hot Ketchup

HEINZ - Hot Ketchup

HEINZ gör reklam för sin heta ketchup, men het på engelska kan betyda olika saker i olika sammanhang och HEINZ lyckas visa två av dem här. Det kan också tolkas som att allt HEINZ HOT Kethup läggs på blir mycket hetare, starkare och kryddigare. En bild beskriver fler än tusen ord, detta har HEINZ verkligen tänkt på innan de skapade denna reklamannons för sin nya produkt (ny smak av ketchup).

Listerine Pocketpaks – Extreme clean breath confidence

naked

 

Listerine Pocketpaks verkar vara tuggummi -liknande produkt som ger bättre andedräkt, och andedräkt kan i sin tur trigga igång självförtroende vilket de har så fint försökt visa här. Kanske inte den snyggaste kvinnan i världen men hon har självförtroende och det kan man komma långt med!

Glassex – Cristales Invisible

Glassex - Cristales Invisible

Här är min favorit, Glassex rengör glaset så bra att glaset blir nästan för rent. Så rent att stackars lilla guldfisken måste ha en hjälp på sig i sitt hem, då det inte längre går att se glasväggar i akvariet.

Subway – Sex säljer

sex

Sex används för att marknadsföra det mesta, men ofta är det dolt nästan som att byråerna bakom kampanjen skäms för sin reklam. Men här har Subway tänkt lite annorlunda, är tydliga med vad som drar till sig uppmärksamhet och vad de försöker sälja. Och ingen kan klaga på sexism då det inte finns något som skulle kunna objektifiera någon.

EPhone 900 – Fast Internet access when and where you need it

EPhone 900 - Fast Internet access when and where you need it

Vi googlar det mesta, och gör det allt oftare i mobilen. Här är en Ephone 900 smartphone som visar hur snabbt det går att söka med den, jag är inte så säker på att reklamen stämmer överens med verkligheten men kul är det.

UTOPOLIS – Reality sucks

UTOPOLIS - Reality sucks

Utopolis.be är en sajt som låter dig få mer information om filmerna som visas på bio just nu, du kan titta på trailers och boka biljetter på deras sajt.  På bilden försöker de göra reklam för filmer som är ett sätt att fly verkligheten, som enligt de är inte alls lika attraktiv. Och ja, lite ohet blev det när paret försökte imitera en scen från Titanic. Det är sån reklam som jag kanske gillar mest, där realism visas och jämförs med nånting annat :)

Pepsi Twist

Pepsi Twist

Att lansera nya smaker av läsk är ett sätt för populära märken att hålla sig relevanta, en stor utmaning är att få många att smaka den nya läsken. Pepsi Twist var Pepsis nya smak, och så här valde de att marknadsföra sin nya smak av Pepsi. Tanken var nog att reklamen skulle leda till stort snackis på nätet och offline, som i sin tur genererade många försökskaniner som köpte den nya smaken och smakade.

Det finns många kreativa själar där ute som jobbar med reklam, och jag har en stor respekt för dem och deras roliga reklamannonser som underhåller mig när jag reser med kollektivtrafiken :)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Rolig Reklam - Roliga reklamannonser, 5.0 out of 5 based on 1 rating
  • Albert

    Det är just sån här reklam som gör att jag vill komma i tid när jag besöker en biograf, alltid 2-3 roliga reklamfilmer